
 
FINAL PAPER 

 
CSID Sixth Annual Conference 

Washington, DC - April 22 - 23, 2005 
“Democracy and Development: Challenges for the Islamic World” 

Luncheon Keynote Address - Saturday, April 23, 2005 
 

“The Impact of Arab Satellite Television on the Prospects 
for Development and Democracy in the Arab World” 

 
By: S. Abdallah Schleifer, Director, 

Adham Center for Television Journalism, 
American University in Cairo, Egypt 

sas@aucegypt.edu 
 
Has Arab Satellite Television had a positive impact on the prospects for 
development and democracy in the Arab world? I agree in more ways than one 
might imagine. 
 
The starting point is that little more than a decade ago there was no such thing as 
television journalism in the Arab world. State-owned national television 
channels had news bulletins, but insofar as “news value,” there was no TV 
journalism before satellite television because stories that were covered and 
transmitted were due to some intangible and intrinsic “news value” on which 
professionals generally never reached a general consensus. 
 
News bulletins were dominated by footage covering ceremonial occasions of 
state – and this held true whether the country was a republic or a monarchy. This 
footage included the ruler receiving newly accredited diplomats, or hosting 
another head of state and more recently with his guest addressing the press; the 
ruler being received at the airport upon returning home, or addressing 
parliament on a significant occasion; and/or the inauguration of a new dam or 
some other massive facility. However, do not imagine that state television was 
devoted solely to recording ceremonial activities of the ruler, it included the 
Prime Minister; the Prime Minister convening a meeting of the cabinet or other 
ministers opening factories.  
 
In this sealed universe there were no television reporters. Just a cameraman who 
recorded the event, editing in camera, so to speak, so that his film or tape could 
be played directly on the evening news, while a presenter read wire copy  from 
the state or semi official news agency that had covered the same event. Since the 



wire copy only approximated the footage being shown – the same event but with 
nothing written to pictures, nor any picture edited to fit the copy, there was 
always a desultory, oddly detached quality, aside from the basic banality of the 
events that were covered.  
 
Unlike radio, there was no comparison effect. Terrestrial television had a range 
of 50 miles, with boosters so that the signal could be relayed within the country, 
and only that country. Unlike BBC Arabic radio service, which anyone could 
listen to in the Arab world, no one could see BBC television news in the Arab 
world, or any other broadcaster - be they American, French or Italian covering 
the news according to international standards. 
 
 Television news agencies supplied video of major international news which at 
times included regional events like the civil war in Lebanon, but again this was 
footage from the field, not a field report. The television news agencies provided 
pictures and a written description of the shots, the location, names of 
personalities but did not include a script which could be translated and read. The 
national television channels would again take copy from their own state news 
agency, or even an international news agency, the copy carefully vetted so as not 
to contradict the official take on the event – but again this wasn’t a news report, 
and the copy which the anchor read rarely amplified the significance of the 
picture shown. If it did, the result was purely accidental since the idea of writing 
to picture was part of the art of television journalism that simply wasn’t 
practiced. 
 
Regional news – a coup, a civil war, a massacre might never be broadcast if 
deemed embarrassing to a friendly fellow Arab state, or perhaps a report would 
finally appear a few days late while the channel waited for the political 
leadership to decide what its response to the event in a neighboring country 
might be. Of course this could be ludicrous since short wave radio – BBC Arabic 
service, VOA and Monte Carlo Arabic radio would be reporting on events. So at 
the very least “the educated classes,” a linguistic flourish to which I have grown 
accustomed, living as I do in the Arab world,  were aware of the event. Most 
notoriously in that vein, was the failure of the Saudi official media to mention the 
Iraqi invasion of Kuwait for more than 48 hours after the event; a response that is 
no longer conceivable thanks to the impact of satellite television. 
 
But I must confess that once the system is understood, it had its extra journalistic 
uses. Let’s say our bureau was in desperate need of another but difficult-to-
secure international telephone line. There were very few available in Cairo in the 
mid-seventies. I knew President Sadat was to inaugurate a new cultural center, 
so that morning I would show up with my camera crew. Of course NBC News 
wouldn’t have had the slightest interest in the event and I had no intention to 



ship the film we would shoot, and needless to say, my competition – CBS and 
ABC weren’t covering it: only a cameraman from Egypt TV who would always 
accompany the President. This was just fine. At the right moment I would 
approach the President and ask him for his reaction to any seemingly relevant 
question or two – a rumor from Washington, a report from Tel Aviv. Needless to 
say, my crew would film the stand-up interview. But more important, Egypt TV 
– not having its own correspondent would film every second of the interview. 
Now in those days there was no other television to watch but Egypt TV, and that 
night, approximately 50 million Egyptians watched President Sadat chatting 
with me about reports from Washington and Tel Aviv, just like old friends. The 
next morning I would rush over to the Ministry of Telecommunications where 
everybody would recognize me as the foreign correspondent friend of the 
President! I would be ushered into the office of the minister and within minutes, 
the phone line was ours. 
 
What changed all of this? Here is a pertinent lesson of how benign foreign 
intervention can become a motor for change in the Arab world: CNN coverage of 
the build-up and the eventual combat between the American-led Alliance and 
Iraq in 1991. There were very few dishes in the Arab world at the time, but given 
the need to dispel outrageous Iraqi radio propaganda, both Egypt and Saudi 
Arabia and in time other Arab countries pulled down  CNN 24/7 coverage of the 
build-up and then the war, and retransmitted them via terrestrial television. 
Suddenly Arabs could see events in the Arab world significantly covered – CNN 
reporters out in the field coming back with finished reports. Since the reports 
were in English, English speakers were suddenly in great demand in millions of 
Arab households and coffee shops. In Egypt a pay TV company CNE continued 
to retransmit CNN terrestrially after the war ended.  
 
 Saudi private interests with very close ties to the palace sensed the importance 
of satellite news and the potential for mischief, if it was placed in the wrong 
hands, and quickly moved after the war ended to establish a satellite channel 
with morning and evening news bulletins transmitting real reports - footage 
from the field edited into meaningful news stories by Arab correspondents in the 
field with their cameramen. The MBC channel, was logically based in London 
where there was already a cadre of  expatriate Arab journalists trained to 
international standards, or trainable by executives brought in from the BBC and 
ITN, and where the ambience in no way resembled that of state television 
channels, which were literally extensions of the ministries of information, 
invariably occupying the same building.  
 
Again, one must acknowledge outside influence, the ambiance of London – 
where the coverage of political life, could be simplified into a schematic. This 
contrasts vividly with what had become after the 1948 defeat in Palestine and the 



waves of coup d’etat and revolutions that followed as the prevailing mode of 
thought and expression in Arab media, reflected above all in the commentaries of 
the state-owned or directed printed press, which were always long on 
commentaries and short on news. That mode of thought and expression is based 
on the fact that every problem has its roots in a conspiracy and the contending 
issues were, and in some cases, still are, between rival or shifting conspiracy 
theories – a political media environment that has been described so well by our 
colleague Saad Eddin Ibrahim at a media conference last year in Cambridge. His 
paper, titled “Thoughts in Arab Satellite Television, Pan Arabism, and Freedom 
of Expression” can be found in the Fall/Winter issue of Transnational 
Broadcasting Studies at www.tbsjournal.com   
 
Needless to say, in such an environment, to see real news reports from the field, 
narrated in Arabic was a stunning experience and MBC quickly acquired a large 
audience particularly in the Gulf and eastern Saudi Arabia, since the satellite 
signal was downloaded in Bahrain and retransmitted terrestrially. In those parts 
of Arabia and the Gulf MBC took major audience share. 
 
Other channels followed and after an aborted attempt at 24/7 Arab language TV 
news coverage produced by BBC in the service of another Saudi group, the 
newly installed Emir of Qatar provided funds and facility to launch Al Jazeera, in 
1996, approximating the BBC model of public-owned, but not state-controlled 
television. The core staff at Al Jazeera had all been trained and served as 
broadcasters at BBC. 
 
 By now dishes and a number of entertainment satellite channels were 
proliferating across most of the Arab world; that proliferation of dishes provided 
Al Jazeera with a rapidly growing mass audience – estimated at more than 40 
million viewers. However, al Jazeera is a 24/7 news operation it quickly seized 
the leadership position in Arab satellite broadcasting that would not be 
significantly challenged until just before the invasion of Iraq, when the MBC 
group which had first launched TV news coverage, but in a limited news bulletin 
format back in 1992, brought together a group of Arab journalists, including the 
first news director at Al Jazeera and a number of Al Jazeera reporters, and 
launched Al Arabiya. The competition has had a positive effect – Arab satellite 
television journalists are less likely to indulge their personal ideological takes on 
the news when they know a more detached, and thus, a more reliable version of 
the same event is available on the TV screen just one click away on everybody’s 
remote control. 
 
So, here we have one of those amazing historic reverses where the most servile, 
state controlled, and least professional media in the Arab world, is suddenly 
refashioned in a satellite format -- providing news reports more in accordance 



with international professional standards than any other form of media in the 
region. Also, because those reports can be uplinked from Europe to a satellite, 
which can download the reports to dishes anywhere in the Arab world, this was 
an un-censorable format by virtue of the transmission technology and satellite 
links. 
 
For many Arabs, however, the great joy in watching Al Jazeera was to follow the 
several cross-fire type of political talk shows that would pit critics of Arab 
regimes against their defenders, Islamists against either liberal secularists or 
Arab nationalists, while debates that were unimaginable on state national 
television channels flowed back and forth. In addition, the audience could join in 
by telephone, again expressing his or her own opinion in a manner unimaginable 
only a decade ago. But as Ibrahim Helal, former chief editor at Al Jazeera 
acknowledged at that same Cambridge conference on Arab media last winter, all 
too often these talk shows degenerated into unproductive shouting matches in 
which abuse replaced dialogue and analysis. One senses that these talk shows 
are too often a vehicle for the collective venting of emotion, rather than exercises 
in critical thinking that foster critical thinking on the part of the audience. 
 
I would argue that it is the informed opinion that is of value, and not opinion for 
its own sake, as the Arab world has for too long suffered from the conspiracy 
mania and political hysteria of uninformed opinion reporting from the field, 
reporting the facts as they are in the field informs opinion.  
 
When Saad Eddin Ibrahim was finally released from prison, during which time 
he had been vilified by nearly the entire Egyptian press, it was Al Jazeera, which 
interviewed Saad Eddin and allowed him to raise the very issue – the possibility 
of hereditary succession to power in Egypt, which had resulted in Saad Eddin’s 
imprisonment in the first place. A critical issue for the democratic process had 
been put into play by a news report – an interview, not by confrontational talk 
shows, which function at best after the facts are established, or all too often are 
oblivious, if not indifferent to facts. 
 
All of these characteristics hold true for development, except that the limits of the 
Arab satellite television transformation of media represent coverage that reflects 
pan-Arab interest and local news because these channels all have a pan-Arab 
audience by virtue of being satellite channels. If all politics are local –at least in 
democracies, certainly the best, the most authentic and the least destructive 
forms of development are local. Although the same qualities of accuracy, or a 
watchdog function of media assuring more transparency in both government 
and business, and/or reporting facts out on the field rather than conspiracy 
theories encourage development as well as democracy, the positive impact upon 



development remains limited until the media transformation begun by Arab by 
Arab satellite television moves into the local environment.  
 
Now, to return to the impact upon the prospects for democracy, as a response to 
widespread concern and anger in the Arab world over America’s deepening 
involvement in the region, particularly the invasion and occupation of Iraq, and 
what has appeared as continued US support for the Israeli occupation of the 
Palestinian territories, both Al Jazeera and Al Arabiya increased coverage of 
American political life by providing intensive coverage of the 2004 presidential 
election campaign. If the interest in the campaign was stimulated in part, by the 
fact that several of the contenders for the Democratic Party nomination 
challenged the wisdom and conduct of the invasion of Iraq, the net result was 
extraordinary coverage of the process of democracy starting from the time of the 
primaries. 
 
Indeed, Hugh Miles, the author of a recent book about Al Jazeera observed at a 
recent media workshop in Doha, that Al Jazeera has done more to educate Arabs 
about democracy than any other broadcaster. He was alluding to Al Jazeera’s 
regular weekly program “From Washington” with guests from both the 
administration and the opposition, as well as the special weekly show “US 
Presidential Race” which started in January 2004, and which took great pains to 
report to Arab viewers on the American political and electoral process, how 
delegates to the conventions are chosen, how the modern primary system 
evolved and how the Electoral College functioned. This show was supplemented 
by special reports, documentaries and live coverage of many of the highlights 
first in the primary campaigns, the conventions (with four reporters covering 
both conventions) and then the election campaign itself.  
 
In contrast to usual confrontational talk shows, Al Jazeera’s programs “From 
Washington” and “the American Presidential Face,” produced by the 
Washington bureau  and hosted by Al Jazeera’s veteran correspondent Hafez Al 
Mirazi, had a distinctly informative style. These shows, the later one in 
particular, was obviously designed to help viewers newly interested in American 
politics to easily understand what was happening during the campaign and to 
grasp the basic workings of the American democratic system. The coverage 
deepened the Arab world’s factual, rather than the imagined understanding of 
America, and also as a side effect, provided a familiarization course in a 
functioning democracy. A similar effect has been underway in the intense 
reporting on political life in England by the Al Jazeera and Al Arabiya bureaus in 
London – the stimulus again may be issues of particular interest to an Arab 
audience such as the debates in parliament related to the Iraqi invasion but the 
side effect has been a protracted education in the democratic process. 
 



The importance of this development cannot be exaggerated. Until a few years 
ago there was not a single center for American studies at any Arab university. 
Now there are two; one is at Cairo university and the other has just started at the 
American University in Cairo, funded interestingly enough by the Saudi Prince 
and global investor, Alwalid bin Talal who is deeply involved in Arab satellite 
television. And the Rand Corporation has launched a regional research center in 
Qatar, the host country for Al Jazeera. 
 
 Two other elections have had a profound effect in stimulating the democratic 
process in the Arab world. I refer to the Palestinian election for President, which 
was a contested election and the local elections in which Hamas entered the 
political process and did quite well, suggesting to Fateh’s leadership that there is 
a price to be paid for the sort of casual corruption that characterized the 
Palestinian Authority’s rule in the territories since Oslo. But the election with the 
greatest impact of all was the one in Iraq in which many millions of Arabs 
watched millions of Iraqis braving terrorist threats to vote in a highly 
competitive election. And the great question those elections pose in the 
consciousness of every Arab, in every Arab country is that if free, competitive 
elections can be held in Iraq under a foreign occupation, and despite a violent 
insurgency, then, why not here? 


